Margit Slimáková: Káva je superprospěšná. A pijte ji klidně s mlékem!

O Margit Slimákové je poslední roky slyšet stále častěji. Bez nadsázky můžeme uvést, že je novodobou výživovou guru. Na svém facebooku nedávno zveřejnila zajímavou studii o pití kávy, a tak jsme se zašli vyptat na podrobnosti. A rovnou jsme se celkově prokousali tématem pitného režimu.

1/ Poslední roky jsou velkou módou tzv. zelené potraviny a nápoje – ječmen, chlorella a podobně. Jak se k jejich užívání stavíš, má to smysl?

Tyto módní potraviny skutečně obsahují mnoho prospěšných mikroživin, ale jejich obsah je potřeba dávat do souvislosti s množstvím běžně konzumovaného produktu a jeho cenou. Často totiž najdeme srovnání, kolikrát zelené potraviny obsahují více vitamínu nebo minerální látky než některé běžné potraviny, ale málokdo si uvědomí, že zatímco zelené potraviny jíme v pár gramech, běžné potraviny jíme v mnohem větším množství za mnohem nižší cenu, a proto  z běžných potravin můžeme zajistit totéž a dokonce výhodněji.

2/ Co říkáš na matcha tea? Jde jen o reklamní tah nebo je to skutečně něco víc než klasický zelený čaj?

Zelený čaj je určitě zdraví prospěšný nápoj a matcha je zelený čaj v té nejlepší podobě. Při jeho pěstování se asi měsíc před sklizní zakrývají čajové lístky, a to vede ke zvýšení tvorby chlorofylu a dalších prospěšných látek. Matcha také obsahuje živiny z celého čajového lístku, a proto i větší množství kofeinu a antioxidantů, než jaké se obvykle vyskytují v zeleném čaji. Zdravotní prospěšnost konzumace matcha čaje potvrzují mnohé studie.

3/ Nedávno jsi zmínila studii, podle které můžeme za den bez obav vypít až čtyři šálky kávy. Je káva tedy opravdu zdravá? A můžeme ji pít s mlékem? Pokud někdo sladí (je na to zvyklý), ale cukr příliš používat nechce, jakou může použít alternativu?

Ano, v těch nejnovějších a nejrozsáhlejších studiích vychází káva super prospěšně. Její příjem je třeba spojován se snížením rizika vzniku cukrovky 2. typu, podporou kognitivních funkcí, nižším rizikem rakoviny jater a Alzheimerovy demence a s prodloužením života. To ale neznamená, že káva musí prospívat a vyhovovat úplně všem. Když někomu nesedí, tak ať ji nepije a dá si třeba matcha čaj. Káva s mlékem je také naprosto v pohodě. Na světě neexistuje studie, která by potvrzovala rizikovost tohoto spojení a káva s mlékem může vadit jen, když někomu neprospívá samotné mléko.
Namísto slazení kávy doporučím vyzkoušet dát si lungo, tedy kávu ve větším objemu vody nebo kávu s mlékem anebo šlehačkou, které samy o sobě jsou přirozeně sladké.

4/ Je nějaký rozdíl mezi pitím kávy a černého čaje? Povzbudí nás oba nápoje stejně?

Ne, kofein obsažený v kávě se uvolňuje rychleji a jeho účinek doplňují desítky dalších v kávě obsažených antioxidantů. Povzbuzení po kávě má rychlejší a výraznější efekt.

5/ Existuje zdravá alternativa klasických “energy drinků”? Například pro těžce pracující, lidi na noční směně nebo řidiče?

Za mě největší probrání zajistí pobyt na čerstvém vzduchu, v práci třeba i jen otevření oken a vyvětrání místnosti. Z nápojů bych doporučila jemnější vývar čaje nebo kávy, které jde takto popíjet i v průběhu více hodin. Z pobytu v Číně si třeba pamatuji, že řidiči taxíků s sebou vždy měli litrovou láhev vody s čajovými lístky a po celou šichtu jen dolévali další horkou vodu.

6/ Na internetu se lidé přetahují o to, kdo pije víc proteinových nápojů a jí víc proteinových tyčinek. Toto téma řeší i lidé, kteří nesportují, ale tak nějak mají pocit, že spousta bílkovin v jídelníčku je zdravých, ba přímo nezbytných. Jak na “proteinový boom” nahlížíš ty?

Proteiny jsou určitě zásadní složkou jídelníčku, základním stavebním materiálem pro tvorbu a obnovu našich tkání a buněk. Jejich příjem zajišťuje sytost, a tak i omezuje přejídání se. Proto jsem určitě pro dostatečný příjem kvalitních proteinů, ale jednoznačně jen těch skutečných. Máme zde naprostý dostatek mnoha zdrojů kvalitních bílkovin ve skutečných potravinách. Není žádný důvod namísto vajíček nebo rybiček jíst vysoce průmyslově zpracované produkty jako třeba proteinové tyčinky.

7/ O pitném režimu toho už bylo napsáno hodně. Co má ale pít člověk, kterému čistá voda příliš “nechutná” a rád by si ji něčím zpestřil?

Do vody jde dát bylinky, jedlé květy, čerstvé, sušené nebo lyofilizované ovoce. Lze si také připravovat jemné čajové výluhy a ty pít vychlazené.

Foto: archiv Margit Slimákové

You may also like...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *