Flavonoidy jako účinná prevence nemocí srdce a cév?

Jde o důležitou součást antioxidačního systému. Říká se jim též bioflavonoidy či vitamín P. Jejich působení má velice pozitivní vliv na lidský organismus, zejména pak na cévní systém.

Hloh (Crataegus)

Flavonoidy jsou deriváty fenylchromanu. V rostlinách se vyskytují většinou glykosidně vázané, rozpuštěné v buněčné šťávě vakuoly. V živém rostlinném organismu se flavonoidy patrně účastní oxidačně redukčních pochodů. Zabraňují peroxidaci lipidů, likvidují volné kyslíkové radikály, mohou vázat a inaktivovat některé prooxidační kovové ionty, jako je železo či měď.

Terapeutické působení

Využití flavonoidů je založeno na jejich schopnosti normalizovat průchodnost kapilár, odstraňovat jejich lomivost, působit antihemorhagicky (zabraňovat krvácení) a antiedematosně (působit proti otokům). Rovněž brání šíření mikrobiálních toxinů tkáněmi, jsou proto podpůrnými prostředky při léčení infekčních nemocí. Některé působí diureticky, rozšiřují cévy či snižují krevní tlak. Mají rovněž i vlastnosti choleretické, cholagogní a spasmolytické. V neposlední řadě pak zvyšují účinnost vitamínu C. Přírodní flavonoidy mohou být skvělou prevencí kardiovaskulárních nemocí, zejména pak aterosklerózy.

Jeden z nejdůležitějších flavonoidů je flavonol kvercetin, jenž se nachází ve vysokých koncentracích v běžně konzumovaných potravinách, jako jsou jablka, cibule, kapusta, zelený či černý čaj. Hlavními flavanoly jsou katechiny přítomné zejména v čaji. Další zdroje jsou červené víno a čokoláda. Proantokyanidiny jsou polymerní flavanoly. Vykazují adstringentní (stahující či svíravé) účinky. Nejčastějším zdrojem jsou jablka, hrušky, hrozny, červené víno, čaj, čokoláda, kakao. Antokyanidiny jsou červená barviva například v třešních, švestkách, rybízu. Flavanony nazývané rovněž „citrusové“ flavonoidy jsou látky typicky se vyskytující v pomerančích a grapefruitech. K hlavním zástupcům se řadí naringenin, hesperetin a jejich glykosidy. Zvláštní skupinu flavonoidů tvoří isoflavonoidy, k nimž patří především isoflavony daidzein a genistein. Nachází se hlavně v luštěninách, vydatným zdrojem je sója a veškeré produkty z ní. Zapomenout nesmíme ani na terapeuticky významný flavonolový glykosid rutin. Obsahuje jej zejména oplodí pomeranče, černý rybíz či pohanka.

Flavonoidy v přírodě

Bříza bělokorá (Betula pendula)

List sbíraný ideálně na jaře je bohatým zdrojem flavonoidů. Jde o diuretikum, tedy i součást urologických čajových směsí.

Hloh hladký (Crataegus laevigata)

Využíváme sušený list či květ, případně obojí. Hloh rozšiřuje koronární cévy, snižuje krevní tlak a mírně povzbuzuje srdeční činnost.

Jehlice trnitá (Ononis spinosa)

Na podzim sbíráme krátký oddenek s velmi dlouhým hlavním kořenem. Využívá se jako diuretikum.

Plodina pro zdraví

Pohanka (Fagopyrum esculentum) se u nás se pěstuje zhruba od 12. století a největší popularity dosáhla o čtyři století později. Tehdy byla považována za plodinu pro chudé. Pak se na ni jaksi pozapomnělo. Pomalu se k ní vracíme teprve až dnes, nicméně jde stále o plodinu v očích mnohých velmi alternativní a neznámou. Což je škoda, jelikož pohanka v sobě ukrývá bohatý zdroj cenných látek. Obsahuje širokou škálu vitamínů (zejména vitamíny skupiny B – B1, B2 a B6, vitamín C a E) a minerálních látek (vápník, hořčík, železo, draslík, měď, zinek, fosfor, mangan či selen). Dále obsahuje spoustu vícenenasycených mastných kyselin (především kyselinu linolovou a linolenovou). Ty se podílejí na snižování hladiny cholesterolu. Pohanka má celkem 18 různých aminokyselin. Zejména je cenný obsah aminokyseliny lysin, která hraje důležitou roli v prevenci aktivizace herpetických virů. Navíc je to hypoalergenní plodina patřící mezi bezlepkové.

Pohanka je prastarou obilninou. Báječně chutná a pečuje o zdraví cévního systému

Rutin v hlavní roli

Pohanka tento flavonoid obsahuje v obrovském množství. Při pravidelném užívání je schopna zastavit zhoršování stavu křečových žil na nohou a může značně vylepšit stav hemeroidů. Pomáhá i při praskání žilek v oku a obličeji. Působí při silné a dlouhé menstruaci. Zastavuje krvácení z nosu i z dásní. A je skvělou prevencí modřin. Ideálně by se rutin měl kombinovat s vitamínem C, díky tomu je pak jeho vstřebatelnost v těle ještě lepší (bohatě postačí denní příjem z čerstvého ovoce a zeleniny).

Foto: Pixabay

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *