Trápí vás vysoký cholesterol? Poradíme, jak jeho hladinu snížit

Cholesterol je látka, která patří ke steroidům a vzniká přímo v našem těle. Tady může pomáhat i škodit. Právě proto patří mezi jednu z nejkontroverznějších živin v oblasti medicíny. Ta jej považuje za hlavního viníka vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Jak je to ovšem ve skutečnosti a proč se o něm tolik mluví?

V minulém století došlo k velkému nárůstu úmrtí na srdečně-cévní onemocnění. Vyšetřením zemřelých se jednoznačně prokázal jako viník smrti právě cholesterol – respektive ucpání cév tukovými pláty s vysokým podílem této látky. Od té doby se vědci snaží vymýšlet nové a nové léky, které zabraňují usazování cholesterolu v těle. Tato anticholesterika, jak se jim říká, však neřeší příčinu. Pacienti se tak točí v bludném kruhu a jsou nuceni užívat prášky. Snížit cholesterol přirozenou cestou přitom není tak náročné, jen je nutné dodržovat určitá pravidla.

Tuk v hlavní roli

V první řadě je nutné uvědomit si, že cholesterol si naše tělo vytváří samo a je pro náš život zcela nezbytný. Je to vlastně přirozeně se vyskytující tuk, který má na starosti, mimo jiné, i tvorbu hormonů a vitamínu D. Cholesterol pomáhá tělu zpracovávat tuky, je také důležitý při tvorbě buněk. Současně je i základní stavební jednotkou nervů a mozkových buněk. Pokud je cholesterolu v těle moc, pak má tendenci usazovat se na cévní stěně. Ty se postupně zužují a krev jimi nemůže správně proudit. Tomuto procesu se říká ateroskleróza neboli kornatění cév.

Cholesterol: Hodný nebo zlý?

V těle nám dva proudí dva druhy přenašečů – hodný (HDL) a zlý (LDL). Ten hodný dopravuje cholesterol z krve do jater, tudíž chrání cévy před usazováním tukových plátů. Zlý cholesterol pak vzniká v játrech a dostává se do cév, které ucpává. Navíc v těle způsobuje chronický zánět. Naším úkolem je tedy posílit hodný HDL cholesterol a snažit se co nejvíce snížit hladinu zlého LDL. Léky, které pacienti užívají, se sice snaží o to, aby celková hladina cholesterolu v krvi nepřesáhla určitou povolenou hranici, avšak nestarají se o velikost LDL částic cholesterolu, tedy neničí je. Velikost LDL částic můžeme ovlivnit zejména vhodnou stravou, případně dobře zvolenými potravinovými doplňky.

Vhodný jídelníček

Pokud je nám naměřen z krevních testů vysoký cholesterol, pak si můžeme být jisti, že jsou naše cévy doslova „pod tlakem“ a trpí. Je prokázáno, že se samy umí „léčit, opravovat“, k tomu však potřebují kolagen a vitamín C. To jsou látky, jejichž příjem by lidé s vysokým cholesterolem rozhodně neměli podceňovat. Důležitý je zejména vitamín C, protože právě z něj se v organismu tvoří kolagen. A nejlepší je pochopitelně doplňovat jej do těla stravou.

Zároveň je třeba bedlivě sledovat i obsah tuků v potravinách, které přijímáme, i jejich druh. Především je potřeba eliminovat co nejvíce živočišných tuků. Značně bychom měli omezit tučné vepřové i hovězí maso, máslo nebo sádlo. Místo toho je vhodné do jídelníčku zařadit kvalitní ryby, lososa nebo tuňáka. Živočišné tuky bychom měli nahradit kvalitními rostlinnými oleji, ideálně lisovanými za studena. Dále je důležité výrazně zvýšit příjem vlákniny – ideální jsou celozrnné obiloviny, luštěniny, ovoce či zelenina. Zvláště zelí, mrkev, brokolice nebo cibule mohou napomoci snížit hladinu cholesterolu. Z ovoce jsou pak vhodné borůvky, brusinky, meruňky, hrušky, jablka nebo pomeranče. Bílé pečivo nahraďte celozrnným nebo ho ze svého jídelníčku na nějaký čas vyřaďte úplně. A pozor na běžný bílý cukr, který je prozánětlivý a optimální hladině cholesterolu rovněž neprospívá.

Pomocníci z přírody

Čekanka odvede tuky z těla

Čekanku využívali k léčení už staří Egypťané a jedli ji jako zeleninu posilující žaludek a zlepšující trávení. Konzumace čekanky vede rovněž k omezení ukládání tuků a snížení hladiny cholesterolu. Tuky jsou navázány a odvedeny z těla ještě předtím, než se stihnou uložit. Čekanku můžeme zařadit do jídelníčku syrovou a přidávat ji například do salátů. Případně si můžeme připravit nálev, který budeme popíjet třikrát denně. Jednu čajovou lžičku natě i s kořeny přelijeme šálkem vroucí vody do nádoby z varného skla a necháme na mírném plameni vařit dvacet minut. Následně scedíme a pijeme.

Pohanka pomáhá cévám

Pohanka obecná má vysoký obsah rutinu, který zvyšuje pevnost a pružnost cévních stěn. Kromě zvýšení konzumace pohanky v běžné stravě se doporučuje i pití čaje. Pro snížení hladiny cholesterolu smícháme 50 gramů pohankové nati se stejným množstvím květů černého bezu, listů jitrocele a listů černého rybízu. Použít můžeme čerstvé i sušené bylinky. Dvě lžíce této směsi zalijeme čtvrtlitrem vroucí vody, necháme deset minut louhovat a pijeme třikrát denně jeden šálek.

Recept na vysoký cholesterol:

Jednu paličku česneku pokrájíme, dáme do šálku a zalijeme olivovým nebo lněným olejem zastudena lisovaným. Ponecháme zakryté asi jeden týden stát. Pak scedíme, dáme do menší lahvičky a užíváme 1x denně jednu čajovou lžičku tohoto olejového preparátu. Nejlépe dvacet minut před jídlem.

Foto: freepik

Další zajímavé články...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *