Jak nám může tibetská medicína pomoci k lepšímu zdraví?

Tibetská medicína představuje velmi rozsáhlý a dokonale objasněný komplexní diagnostický systém. Ten nabízí různé formy terapií jak pro tělo, tak i mysl. Informace, znalosti a zkušenosti se v Himálajích předávají již více než tisíc let a byly v nepřerušené linii předávány z učitele na žáka, až do současnosti. Tibetská medicína je úzce spojena s buddhistickým způsobem myšlení a jejím základním textem jsou čtyři tantry (Gjuši).

Tibetské léčitelství jde cestou poznání vrozeného léčebného potenciálu ukrytého hluboko v nitru každého z nás. Důležitou součástí terapie je nastavení správné diety, změny životního stylu, jakož i podávání přírodních medikamentů na bázi bylin a minerálů. Cílem je uvést tělo do rovnováhy a odstranit příčiny zdravotních problémů.

Vhodná strava, životní styl a bylinky

Jaká je tedy vhodná strava dle tibetské medicíny? Samozřejmě, že neexistuje jednotná odpověď a pro každého bude jiná. Avšak dle tibetské medicíny existují přece jen určité zásady, které lze doporučit:

1. Lidé psychicky labilnější (s převahou energie Vítr – většinou hubené postavy, mající pocit chladu – hlavně po ránu nebo večer)

Vhodná strava: důležitá je zejména snídaně. Strava by měla být převážně vařená, pečená anebo i smažená na kvalitních tucích a měla by obsahovat živočišné produkty jako např. maso, ryby a vejce. Chladné potraviny a syrová strava ve větší míře není vhodná. Negativní vliv může mít i pití kafe a vyšší konzumace papriky a luštěnin. Pro vegetariány bychom doporučili vařenou, pečenou anebo restovanou stravu (hlavně v zimě a na jaře), doplněnou bohatě kvalitními oleji, semínky a zahřívacím kořením jako např. zázvor, kmín, muškátový ořech, hřebíček, kardamom a koriandr. Je vhodné také pít teplou, převařenou vodu.

Životní styl: je prospěšný pravidelný denní režim v jídle, práci a odpočinku, chodit spát do 22:00, pobyt v teple a suchu, jóga, meditace, mít přátele, nosit oblečení tmavší barvy a pobyt v místnostech s tmavší barvou.

Bylinky: koření jako např. muškátový ořech, kmín, hřebíček.

2. Lidé s tendencí k nadváze (s převahou energie Hlen)

Vhodná strava: měli by jíst také převážně vařenou a teplou stravu. Často se setkáváme s tím, že mají nižší „trávicí oheň“ v žaludku, tj. jejich žaludek nedokonale tráví potraviny a přemíra syrové stravy (zeleniny a ovoce) tento stav spíše zhoršuje. Díky nedokonalému trávení se v organismu pak mohou usazovat toxiny. Hlavně po ránu je vhodné žaludek rozehřát teplou, převařenou vodou. Pro posílení účinku je možné přidat do vody pár kapek citrónu anebo špetku soli. Hlavní zásadou je to, že žaludek by měl být z ½ naplněn tuhou stravou, z ¼ tekutou stravou a z ¼ by měl být prázdný. Negativní vliv má  přejídání, přijímání další stravy před dokončením trávení, konzumace pečiva/těstovin (ve větší míře) a sladkostí. Jídlo by mělo být dobře uvařené, vhodně okořeněné a je dobré jíst ve stejný čas, pomalu (nehltat) a stravu pořádně rozžvýkat.

Životní styl: důležitý je pohyb, sport, pobyt v teple a v suchu, zahřívat hlavně nohy a spodní část těla. V zimě je vhodná sauna. Pospávání během dne (např. po jídle) může mít negativní vliv.

Bylinky: granátové jablko, koření podporující trávení.

3. Lidé s pocitem horka (s převahou energie Žluč, často atletické postavy, preferují zimu, v létě stín a pobyt u vody)

Vhodná strava: jíst hlavně vařenou stravu a částečně i syrovou stravu jako např. zeleninové saláty a ovoce (podmínkou je ale dobré trávení). Konzumaci masa, uzenin, mléčných výrobků a alkoholu co nejvíce omezit. Stravu není vhodné upravovat smažením a pečením, hodně ji kořenit či solit.

Životní styl: v dnešní, uspěchané, době je určitě dobré se pokusit najít rovnováhu mezi prací a odpočinkem. Přemíra práce, hektický život, pozdní chození do postele (po 23. hodině), nadměrné pití kafe, alkoholu a energetických nápojů velice zatěžuje játra a žlučník. Následkem pak může být pocit únavy, podrážděnost, špatné trávení, bolesti hlavy, oslabení vnitřních orgánů a různá chronická onemocnění. Pospávání během dne může mít také negativní účinky na organismus.

Bylinky: kurkuma, šafrán nebo světlice barvířská, čisticí čaje obsahující hořec, koriandr, aloe vera anebo jen voda s citrónem.

Foto: Puravia, freepik

Další zajímavé články...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *