10 bobulovin pro chuť i zdraví

Užíváme si je hlavně v létě. Ale právě teď si je můžeme také zakonzervovat, abychom si jich mohli užívat i přes zimní měsíce. Jsou velmi zdravé a dokáží nás uchránit před spoustou nemocí.

Bobuloviny obsahují velké množství vody. Většinou cca 80–90 %. Jsou to skvělí spalovači tuků, takže by si na nich měli pochutnávat lidé s nadváhou. Kromě toho jsou bohaté na minerální látky – draslík, hořčík i mangan. A také rutin, který působí blahodárně na cévní systém. Z vitamínů je to ponejvíce céčko, vitamíny A a vitamíny skupiny B. Bobuloviny chrání před záněty dásní. Obsahují látky, které zpomalují stárnutí. Mají v sobě pektin, který je výborným pomocníkem při detoxikaci těla. A taky vlákninu, která upraví naše zažívání.

Jahody

Obsahují zdroj vitamínů B, C, E. Patří mezi ovoce s nejnižším obsahem kalorií (30 kcal/100 g). Za svoji barvu jahody vděčí antokyaninům, barvivům, které se svými vlastnostmi podobají bioflavonoidům. Antokyaniny snižují syntézu cholesterolu v játrech a působí jako silné antioxidanty. Mají v sobě i vysokou koncentraci přírodní kyseliny salicylové (z podobné látky je vyroben acylpyrin) – pomáhají tak při onemocnění dnou, revmatických potížích a nemocech z nachlazení. Odvodňují, a protože jsou bohaté na rozpustnou rostlinnou vlákninu, ulehčují pohyb stolice střevy.

Borůvky

Zvlášť bohaté na karoten, chránící imunitní systém a tělní buňky před volnými radikály. Významný je i obsah vitamínu C, třísloviny taninu, antokyanů, železa a dalších biolátek. Borůvky čistí krev, dodávají životní energii a omlazují. Je to nejznámější přírodní lék proti průjmům a střevním potížím.  Snižují také hladinu cukru v krvi i horečku, pomáhají při šerosleposti a zhoršování zraku.

Maliny

Jsou zdrojem vitamínů A, B, C, E, cukrů, minerálů a silic. Díky vitamínu B7, tedy enzymu biotinu, mají maliny zpevňující a regenerační účinky i na vlasy. A díky riboflavinu (vitamín B2) umožní nehtům zdravý a rychlý růst. Šťáva z malin pak pomáhá při špatném trávení a revmatismu. Jsou však vhodné i jako prevence chřipky a nachlazení. Pomáhají při horečce. Fungují proti silnému menstruačnímu krvácení, snižují ranní těhotenskou nevolnost a podráždění dělohy. Tělo čistí!

Ostružiny

Jsou zdrojem vitamínu B, C a hořčíku s vápníkem, železa i fosforu. Dále obsahují karoteny, silné antioxidanty, které ničí volné radikály a dodávají zdravou barvu naší pleti. Ostružiny umí léčit nemoci z nachlazení a infekční nemoci, angínu, chřipku, kašel či zánět dutin. Jsou i dobrým prostředkem při rekonvalescenci.

Rybíz

Ať už černý nebo červený, oba jsou zdrojem zdraví. Černý podporuje vylučování vody z těla, červený je pak účinný proti arterioskleróze a proti jaterním a ledvinovým nemocem. Oba obsahují obrovské množství vitamínu C a draslíku. Je z nich výborný za studena dělaný čaj.

Jablka

Je to bohatý zdroj vitamínu A, B1, C a draslíku. Dále obsahují hodnotné nenasycené mastné kyseliny, hořčík, karoteny a železo. Jablka snižují krevní tlak, srovnávají cholesterol i krevní tuky, posilují imunitu, chrání srdce i cévy, stabilizují hladinu cukru v krvi, posilují cévy, čistí střeva a posilují dásně i nervový systém. Ne nadarmo se říká, že jedno jablko denně nahradí lékaře.

Brusinky

Ve 100 g brusinek je 20 mg vitamínu C. Je to tedy skvělá ochrana před nemocemi z nachlazení. Také obsahují rostlinné látky, které zabraňují usazování bakterií na sliznicích. Brusinky jsou i silným přírodním antibiotikem. Zvláště pak pomáhají při zánětech močových cest. Pro vysoký obsah sodíku ale nejsou vhodné pro lidi s vysokým tlakem a pro vysoký obsah kyseliny šťavelové pro lidi s ledvinovou dietou.

Angrešt

Má v sobě spoustu provitamínu A, který chrání sliznice a posiluje buňky. Také vitamín B6 a biotin, které jsou potřebné pro srdce, nervy, vlasy i zdravou kůži. Nechybí vitamín C, vláknina ani křemík. Ten zajišťuje pevnost a pružnost tkání a zbavuje tělo těžkých kovů. V čerstvém stavu angrešt reguluje zažívání a omezuje riziko zácpy.

Vinná réva

Obsahuje vitamín C a skupinu vitamínů B (kromě B12). Má i spoustu manganu, hořčíku a draslíku. Vinná réva díky množství účinných látek pomáhá zlepšit celkovou kondici a vitalitu lidského organismu. Pomáhá léčit afty i akné, doporučuje se při chudokrevnosti, bolestech břicha, vypadávání vlasů, angině pektoris i celulitidě. Je to ovoce velmi vhodné pro lidi trpící celiakií. Dále podporuje snížení nadváhy, detoxikuje, čistí ledviny, močový měchýř a močové cesty, díky většímu obsahu ovocného cukru pomáhá při únavě, nervozitě a depresích.

Josta

Jde o křížence černého rybízu a angreštu. Její plody vypadají jako obrovské bobule černého rybízu. Na chuť jsou ale daleko sladší. Blahodárné účinky si přináší od obou svých rodičů – tedy rybízu i angreštu.

Připravte se na sezónu bobulí černého bezu

Falešné borůvky

2 kg jablek, 1,5 kg bobulek černého bezu, kilo cukru, špetka kyseliny citronové nebo troška citronu, 3 lžíce rumu

Nastrouháme oloupaná jablka bez jádřinců. Otrháme a opereme bobulky černého bezu. Jablka i bezinky podusíme, ale každé zvlášť. Podušené smícháme. Přidáme cukr, citron a vaříme 8 minut. Pak přidáme rum a ještě horké plníme do zavařovacích skleniček. Sterilizujeme 20 minut při 80 stupních Celsia. Skvěle se hodí na palačinky, vdolky nebo čerstvý chléb s máslem.

Foto: freepik, pixabay

Další zajímavé články...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *