Víme, kdy nejlépe vyrazit na samosběr jahod

Samosběry jahod se v mnohých krajích už naplno rozjely. Pokud nemáme vlastní úrodu, je to rozhodně lepší volba než koupě jahod v běžném obchodě. Zde jsou jahody jednak často až o 100 % dražší, a navíc ne vždy narazíte na českou produkci, bohužel.

Aby byly účinky plodů na naše tělo co nejsilnější, musí být jahody nasbírány podle daných pravidel. Takže ne – není jedno, v jakou denní dobu se na samosběr vydáte. A taky si letos připravte trošku více peněz než loni. Cena za kilogram vlastnoručně nasbíraných jahod se pohybuje v rozmezí 60 – 80 korun.

Rostlina pod drobnohledem

Jahodník roste v Evropě, Asii a Americe. Je však rozšířen spíše na severu. U nás roste planě na okrajích lesů, pasekách, mezích a travnatých stráních. Je to vytrvalá bylina. Popisovat ji do detailů je ale nejspíš zbytečné. Stačí o něm číst a vidíme jej před očima. Nicméně je dobré vědět, že nejen plody jahodníku jsou elixírem zdraví, ale také jeho listy. Z nich je možné připravit si například léčivý čaj.

Plody jsou sice sladké, přesto však patří mezi ovoce s nejnižším množstvím kalorií. Mají v sobě totiž až 90 % vody. Zbylých 10 % jsou vitamíny, minerály a cukry. Pro osvěžení je to to nejlepší, co tělu v parných dnech můžeme dopřát.

Jahodníkové listí

Listy můžeme sbírat jak z jahodníku zahradního, který nám roste cíleně na zahradě, tak i jahodníku obecného rostoucího v lese. Listy trháme bez stopek, dokud jsou ještě zelené. Starší listy pak mají tendenci hořknout. Sušíme je ve stínu při teplotě maximálně do 40 °C. Suché listy pak uchováváme ideálně v papírových pytlích nebo ještě lépe v hermeticky uzavíratelných sklenicích. Pochopitelně v suchu a ideálně i temnu. Listy obsahují velké množství tříslovin a flavonoidů, jsou tedy velmi účinné při léčbě průjmů. Jako doplněk jsou čajové kúry vhodné i při léčbě nedostatku železa v těle.

Vynikající plody

Třísloviny jsou však obsaženy také v plodech jahodníku. Zaručují to, že jahody v našem těle bojují proti zánětům i bakteriím. Při průchodu trávicím traktem na sebe pak třísloviny váží toxické látky. A to hlavně těžké kovy. Z vitamínů jsou bohaté na vitamín C, vitamín A i vitamíny skupiny B (zejména) kyselinu listovou nebo beta-karoten. Z minerálů se pak mohou chlubit zejména vysokým obsahem draslíku, fluoru, fosforu nebo vápníku. A také manganu, kterého je zde obsaženo opravdu požehnaně. Díky tomu jsou také jahody schopny udržovat zdravé tkáně, dostatečně vyživovat mozek i nervy a pečovat o správnou krvetvorbu.  Tento prvek také podporuje libido a stará se o zdravé vlasy, nehty a kůži. Podporuje i správnou činnost štítné žlázy. Léčitelé jahody často využívají jako podpůrný prostředek při kornatění cév, žaludečních vředech, dně, artritidě, bolestech hlavy i migrénách, hemeroidech nebo při prochladnutí.

Lesní bohatství

Zvláště plody jahodníku obecného jsou bohaté na kyselinu salicylovou – z podobné látky je vyroben acylpyrin. Sbíráme je ideálně až po uschnutí rosy. To však platí pro všechny druhy jahodníků. A nasbíráno bychom měli mít ještě před polednem. Ideální čas je tedy mezi cca 9-11 hodinou dopolední. Sbíráme je zásadně do prodyšných nádob, nejlépe proutěných košíků. Pomoci nám mohou při nachlazení, vysokém krevním tlaku, skleróze, pročištění krve, překyselení žaludku, ledvinových kaméncích nebo jaterních chorobách. Mají silné protirevmatické a protizánětlivé účinky.

Upozornění:

U jahod platí dvojnásob, že dobrého bychom měli jíst pomálu. Pokud se jich přejíme, může se u nás objevit alergická reakce – svědění nebo kopřivka. Zvláště opatrní bychom měli být u malých dětí do tří let a u kojících matek. Ty by se jahodám měly vyhnout, případně je do svého jídelníčku zařazovat postupně a velmi opatrně. Při jakékoliv reakci dítěte je pak nutné jahody pochopitelně vynechat.

Dejte si: Jahodová marmeláda s chia semínky

1 kg jahod, 250 g medu, 1 vanilkový lusk, 20 ml citrónové šťávy, 40 g chia semínek, 10 g másla

Jahody nakrájíme na čtvrtiny a vložíme do hrnce. Přidáme k nim všechny ostatní suroviny, kromě chia semínek a másla, a zahříváme. Občas promícháme a necháme celou hodinu probublávat. Po hodině snížíme výkon na sporáku a přidáme máslo i chia semínka. Promícháme a odstavíme. Přikryjeme pokličkou a necháme chvíli chia semínka dostatečně nabobtnat. Poté již plníme připravené sklenice. Ty pak otočíme dnem vzhůru a necháme zcela zchladnout.

Foto: Pixabay

 

Další zajímavé články...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *