Kustovnice: Vynikající bobule, které zatočí s jarní únavou

Tajemství malých červených bobulek plných síly a blahodárných látek je známo už po staletí. Nám se však odkrývá teprve až v posledních letech. I v případě, že nechcete kustovnici využívat jako léčivku, můžete se do ní zamilovat jako do zdravého mlsání.

Kustovnice čínská neboli goji pochází z Asie. Je to trvalka, jejíž keřovitý porost dorůstá až do výšky 3 metrů. Sbírají se bobule – lycia (zralé plody), které se před sušením podobají šípku. Zaslouženě se kustovnice považuje za klenot tradiční čínské medicíny, která ji využívá již přes 1500 let. Kustovnice je oblíbeným doplňkem stravy především díky vysokému obsahu betakarotenu, vitamínů, aminokyselin, polysacharidů a důležitých minerálů, jako je vápník, železo, selen nebo zinek.

 

Složení bobulí

Goji bobule obsahují 19 druhů aminokyselin včetně esenciálních mastných kyselin (kyselinu lonolovou, alfa-linolovou, olejovou, palmitovou a stearonovou), 22 stopových prvků (zejména pak železo, zinek, vápník, hořčík, měď, fosfor, kobalt…), vlákninu, polysacharidy, vitaminy skupiny B (nejvíce jsou pak zastoupeny B1, B2 a B3), vitamin C (až 500x více než pomeranče), karotenoidy (včetně betakarotenu, kterého mají o hodně více než mrkev) i polyfenoly (kyselina ellagová).

 

Účinky kustovnice

* má antibakteriální a antioxidační vlastnosti

* má protistárnoucí účinky, obnovuje životní energii

* pomáhá při bolestech kloubů a při cukrovce

* harmonizuje činnost ledvin a jater

* zvyšuje obranyschopnost organismu, je to silný  antioxidant

* snižuje vysoký krevní tlak

* má pozitivní vliv proti astmatu a alergiím

* posiluje zrak

 

Goji v kuchyni

Kustovnice se dá v kuchyni využít mnoha způsoby. Od čajů až po kompletní jídla, kde se využívá jako zajímavá přísada. Důležité je vědět, že během jakékoliv přípravy by se kustovnice neměla dostat do kontaktu s kovem, proto se doporučuje během přípravy využívat sklo nebo porcelán. Z kustovnice je možné vyrobit si také domácí šťávu či džus. Uplatní se zejména při očistných kúrách i rekonvalescenci. Tělu totiž dodá celé spektrum cenných živin. Je však nutné upozornit, že goji bobule je nutné zpracovávat za studena, jinak bychom většinu látek zničili. A jak na ni? Do litru filtrované vody přisypeme kilo třtinového cukru a svaříme na hustou tekutinu. Necháme vychladit a pak přisypeme 200 g goji bobulí. Necháme den až dva vylouhovat a poté důkladně rozmixujeme. Nakonec přepasírujeme přes plátno a popíjíme. Pokud nespotřebujeme, můžeme šťávu uchovat v mrazáku.

Těhotenství a malé děti

V Číně považují kustovnici za naprosto bezpečnou rostlinu i v těhotenství. Má však silné detoxikační účinky, tudíž je v tomto období vhodné jíst maximálně jen jednu malou hrst bobulí. Co se malých dětí týče, vyloženě pro kojence a batolata nejsou goji bobule určené. Všeobecně – do dvou let není vhodné dětem goji dávat vůbec. Do věku deseti let postačí asi jen jedna hrst bobulí denně. V tomto množství je dostatek potřebných vitamínů i minerálních látek. Děti nad deset let pak už mohou sníst za den stejnou dávku jako dospělí.

 

Připravte si salát s goji

hlávkový salát, 1/4 bulvy celeru, kousek pomeranče, 2 jablka, lžíce citronové šťávy, vlašské ořechy, hrst goji, hrst borůvek, olej z vlašských jader

Celer nastrouháme na jemno a jablka bez slupky na hrubo. Smícháme v míse s citrónovou šťávou, ořechy a goji. Salát natrháme na menší části, pomeranč rozkrájíme na kostičky. Přidáme do již promíchané směsi. Dodáme ještě borůvky a jemně pokapeme olejem z vlašských jader.

Mlsejte kustovnicové sušenky

50 gramů ovesných vloček, 10 gramů sušených meruněk, 10 gramů rozinek, sušené švestky, datle a podobně, 20 gramů kustovnice čínské, dýňová nebo slunečnicová semínka, hrstku oříšků (lískové, vlašské, piniové nebo i mandle), sníh ze tří bílků, med

Na pánvi rozehřejeme máslo a opražíme vločky. Postupně budeme přidávat nasekané ovoce a přimícháme med, vše necháme lehce zkaramelizovat. Tuto směs spojíme se sněhem z ušlehaných bílků. Troubu rozehřejeme na 150 stupňů. Připravenou směs nabíráme lžící a pečeme pozvolna asi 10 až 15 minut, až jsou sušenky krásně zlatavé a křupavé.

Foto: Pixabay

 

 

Další zajímavé články...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

);