Eva Hájková: Doplňky stravy často vůbec nejsou potřeba

Je expertkou v preventivní, funkční medicíně a výživě. Vydala knihu, založila úspěšný e-shop s kvalitními doplňky stravy a je spoluzakladatelkou Institutu funkční medicíny a výživy.

1/ Evi, jsi takový guru zdravé stravy. Co Ty sama přes den jíš?

Jako guru bych se nenazývala. Dneska jsem začínala až obědem a vařila květákovou polévku se žlutou čočkou a kešu smetanou (recept najdete na mém instagramu @hajekeva nebo FB), která velmi chutná mým dětem. Ty si do polévky přidávají ještě parmazán. Pak jsem pekla červenou řepu se solí, česnekem a kešu smetanou, která mi zbyla právě z polévky. Jinak rána většinou začínáme zeleným smoothie, který připravuje manžel, anebo jím jen ovoce anebo někdy vejce s tmavou listovou zeleninou, chia pudink s domácím mandlovým mlékem apod. Jím maximálně 2-3x denně.

2/ Čím ve svém jídelníčku hřešíš?

Moc ráda chodím do naší blízké restaurace Frenkys na fotbalovém hřišti v Šestajovicích, kde hraje fotbal mladší Tomáš, a kde vaří z kvalitních potravin. Tam si nejčastěji dávám nakládaný hermelín se zelím.

3/ Jaká byla Tvá cesta ke zdravé výživě?

Moje maminka se vždy snažila následovat výživové trendy. Určitě si mé ročníky pamatují sójový hit, kdy jsme místo kuřete jedli marinovanou sóju na X způsobů. Vždy nám nabízela dostatek ovoce i zeleniny a měla jsem za to, že jíme zdravě. Pak nastala puberta, studium na vysokých školách jak v ČR, tak v zahraničí, stáže, práce a podobně, a na kvalitní stravu jaksi nebyl čas. Dnes vím, že je to výmluva, že jsem se neměla dostatečně ráda a zkrátka priority byly někde jinde. Se sebeláskou přichází i péče o sebe samu. A to se mi podařilo „obnovit“ s prvním těhotenstvím, kdy paradoxně myslíte na nenarozené dítě a snažíte se jíst „zdravě“. Pak byl další průlom v roce 2012, kdy jsem si prošla dalším svým osobním „přerodem“ a to v Ekvádoru. Pak jsme necelé 4 roky následovali vitariánství, a následně zkoušeli půsty a další stravovací režimy. Nyní mi osobně vyhovuje převážně raw strava v létě a nízkosacharidová s vyšším obsahem tuku v zimě. Když jsme ale v Austrálii, což je náš druhý domov – v teple – tak tam převážně raw strava.

4/ Máš svůj e-shop Puravia.cz, kde jsou k mání velice kvalitní doplňky stravy. Jsou nějaké vitamíny či minerály, které bychom měli užívat preventivně?

Nemyslím si, že je to potřeba. Je ale pravdou, že v dnešní době a tady v Evropě je již půda dosti vyčerpaná a co se mikroživin týče, dle studií za posledních cca 40 let se obsah vitamínů a minerálů snížil. Nejen proto podporuji ekozemědělství, lokální farmáře před masovým zemědělstvím. Navíc rezidua pesticidů v konvenčně pěstovaném ovozelu najdeme. Pokud se člověk nestravuje rozmanitě a nezahrne základní barvy duhy do svého denního jídelníčku, je velmi pravděpodobné, že bude trpět určitými deficity, které ani z krve mnohdy nejsou detekovatelné. Co víme z interních statistik z naší kliniky, je fakt, že cca 70 % našich klientů je deficitních na vitamín D, což souvisí nejen s tím, že trávíme nejvíce času v uzavřených prostorách. Je to i tím, že při určitých onemocněních, jakými jsou například autoimunity, tělo potřebuje mnohem více vitamínu D. Pak téměř všichni potřebujeme více hořčíku a také bychom si měli hlídat hladiny jódu (nejlépe z moči), pokud nepoužíváme jodizovanou sůl.
Takže, doplňky stravy v mnoha případech potřeba nejsou, ale tím, že pracuji převážně s nemocnými lidmi včetně dětí (bohužel), s lidmi, kteří berou své zdraví do vlastních rukou, pak se jim také snažím zprostředkovat ty nejkvalitnější a nejčistší doplňky a i jiné produkty tak, aby co nejméně zatěžovaly organismus.

5/ Lze stravou vyléčit i nějaké nemoci? Co Ty – býváš nemocná?

Máme mnoho krásných kazuistik, včetně členů naší rodiny. Manžel například se pomocí stravy a půstů zbavil alergií a astmatu. Ještě v době, když jsme se poznali, používal inhalátor. Máme případy, kdy endokrinolog vyřadí našeho klienta z evidence (hypothyreózy), kdy se snižují dávky inzulinu apod. Kromě stravy je ale potřeba pracovat i na dalších aspektech, není to jen o stravě. Už i Harvardská studie potvrzuje, že zdraví a štěstí je z cca 80 % především o kvalitních vztazích. Já osobně nemocná nebývám téměř vůbec, sem tam rýma a nachlazení.

www.puravia.cz

6/ Po jakém jídle bychom měli sáhnout teď na jaře?

Jsem velkým propagátorem tmavé listové zeleniny a obecně zelených potravin (pozor, nejedná se o chlorellu, mladý ječmen, spirulinu apod. – i když tyto potraviny jsou někdy na místě). Denně máme v jídelníčku zelené potraviny typu špenát, kadeřávek, mangold, rukola, polníček, brokolice, okurky anebo v zimě zamrazenou petržel, pažitku, bazalková a jiná pesta. Na jaře jsou pak skvělé divoké byliny (zde velmi doporučuji práci mých kamarádů Štěpána a Melanie Matějkových a jejich divoké kuchařky například). Divoké byliny jsou tady pro nás zcela zdarma a mají krásné nutriční hodnoty, jsou to naše lokální superpotraviny. Denně také popíjím pampeliškovou kávu z praženého kořene pampelišky lékařské, která podporuje funkci jater a ledvin (mimo jiné). Opět, naše lokální rostlina s neuvěřitelnými vlastnostmi, podobně jako kopřiva, kterou všichni známe a poznáme.

7/ Maminky mají často problém se svými dětmi, které zdravou stravu odmítají. Jak se stravují Tví potomci?

Když je honí mlsná, vykulí na mne oči a zeptají se: „maminko, můžeme čokoládku?“ Naštěstí máme doma kvalitní bio čokolády s vyšším obsahem kakaa a také raw čokolády. Na bonbóny zvyklé nejsou a nic takového nekupujeme. Každopádně jsou již ve věku, kdy rozumí následkům konzumace sladkých nápojů, sušenek, bonbónů apod. a informovaně se mohou rozhodnout. Nejsem jim neustále za „zadkem“, takže musí spoléhat i na svůj úsudek a to, co jsem jim předala a stále se snažím předávat. Když byla starší Eliška v pedagogicko-psychologické poradně (má individuální vzdělávání) a pedagožka se jí zeptala: „Eliško, kde koupíš cukr?“ Eliška odpověděla: „My cukr nekupujeme“ anebo když se jí ptala, odkud pochází mléko a jak se k němu dostat, Eli odpověděla: „My si mléko vyrábíme doma…nekupujeme ho. Dáš mandle do mixéru, přidáš vodu, rozmixuješ a přecedíš“. No byli jsme asi za exoty… Jinak děti se stravují rozmanitě, nejsou příliš vybíraví a jedí to, co my. Mají rádi ovoce a zeleninu, ale nepohrdnou ani řízkem s kaší.

8/ Mají potravinové doplňky užívat i malé děti?

Někdy je to bohužel nutné. Netvrdím, že dlouhodobě, i když máme případy, kdy třeba děti s autismem, které mají i určité metabolické poruchy, jsou závislé na určitých doplňcích. Ve většině případů to potřeba ale není. Samozřejmě krátkodobě, kdy chceme podpořit imunitní systém v zimě, kdy jsme omezeni kvalitními a čerstvými potravinami, anebo když cestujeme, pak nevidím problém sáhnout po kvalitním doplňku. Nemělo by to ale být standardem, ať děti neučíme, že „zobat pilulky“ je normální. Mnohem efektivnější prevence je kvalitní spánek, strava, vztahy s rodiči a pohyb.

Foto: archiv autorky

Další zajímavé články...

1 Response

  1. Josef napsal:

    Inspirující rozhovor se zajímavými informacemi a názory.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

);