Který druh ořechů je pro naše zdraví nejcennější?


Ořechy jsou pro naše zdraví přínosné. O tom nemůže být pochyb. Avšak ne všechny druhy mají totožné působení na lidský organismus. Které jsou tedy vhodné právě přímo pro nás, a s čím nám mohou pomoci?  

Ořešák královský (vlašský ořech)

Jde o strom, který dorůstá do výšky až 30 metrů. Původně pochází z Balkánu a Střední Asie. U nás jde o nejběžnější a nejznámější ořechy, ve výživě velmi cenné. Tuk obsažený v tomto druhu ořechu dosahuje cca 60 % jeho hmotnosti. Jde ovšem o velmi kvalitní a zdravé tuky, našemu tělu prospěšné. Je zde obsažena kyselina linolová, která má pomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi a také se podílí na stavbě a ochraně nervové tkáně. A kyselina linolenová (omega3) – i ta snižuje hladinu cholesterolu. Také ale zabraňuje vzniku krevních sraženin v cévách. Kromě toho vlašské ořechy obsahují kyselinu listovou (velmi vhodná zejména pro těhotné ženy), vitamíny skupiny B, vitamín A, C a E. Z minerálních látek nechybí hořčík, draslík, fosfor, železo, mangan, měď či zinek. Díky nízkému obsahu sodíku jsou vlašské ořechy vhodné pro nemocné s ledvinovými onemocněními a dnou. Pro ženy v přechodu bude také jistě zajímavá informace, že právě vlašské ořechy obsahují přírodní fytoestrogeny. Vlašské ořechy díky svému složení také snižují riziko infarktu a mrtvice, léčí nervy, snižují krevní tlak, brání ateroskleróze, léčí sexuální problémy a jsou vhodné při cukrovce.

Kaštanovník jedlý (jedlý kaštan)

Také tento strom se řadí mezi velké a urostlé. Stejně jako ořešák, i on dorůstá do výšky až třiceti metrů. Dožívá se až tisíce let. Jeho plody, které dozrávají na podzim, jsou výživově cenné. Z vitamínů obsahují zejména četné zástupce skupiny B (B1, B2 a B6), vitamín A i C. Co se minerálních látek týče, nechybí hořčík, vápník, draslík, železo, měď, fosfor či chlor. Pro velmi malé množství sodíku jsou vhodné jak pro pacienty s ledvinovým, tak i srdečním onemocněním. Pro srdce jsou zároveň velmi léčivé. Posilují mozku a ledviny. Vhodné jsou ale i pro játra, která dokážou čistit od jedovatých zplodin. Pomáhají při průjmech, stavech úzkosti i psychických potížích. Listy kaštanovníku se pak v lidovém léčitelství využívají jako lék proti kašli.

Líska obecná (lískový ořech)

Na rozdíl od dvou předchozích „kolegů“ je líska jen malý keř. Respektive – dorůstá do výšky dvou až čtyř metrů. Většinou se vyskytuje planě. Takto ji můžeme nalézt v celém evropském mírném pásmu. Plody tohoto keře – lískové ořechy – obsahují spoustu vitamínů. Zejména skupiny B (vitamín B3, B6 a kyselinu listovou), nechybí ani vitamín E. Z minerálů jsou pak bohaté na hořčík a fosfor. Lískové ořechy jsou plné energie, přitom ale velmi snadno stravitelné. Do jídelníčku bychom je měli zařadit v případě, že máme problémy s cukrovkou, ledvinovými kameny či nedostatkem energie. Listy z tohoto keře jsou zase vhodné při křečovým žilách či hemeroidech. Na tyto potíže se podává silný odvar právě z listů.

Mandloň obecná (madle)

Jde o strom dorůstající výšky 5-7 metrů. U nás se moc pěstovat nedá, jelikož potřebuje hodně tepla. Mandle jsou k nám proto dováženy. Plody jsou oblíbené zejména u kuchařek, kde se hodně využívají do dezertů. Nicméně i v našem zdraví hrají velký prim. Obsahují vitamíny skupiny B a vitamín E, dále vápník, draslík, železo, zinek a hořčík. Posledního jmenovaného minerálu mají tolik, že jsou díky němu velmi prospěšné jako doplněk stravy pro pevné nehty, pružné a lesklé vlasy a zdravě vypadající pleť. Také díky tomu mizí křeče, tiky i nervozita. Mandle posilují imunitu, starají se o zdravé kosti, zuby a srdce. Snižují hladinu cholesterolu a chrání tělo před volnými radikály. Jsou prevencí rakovinového bujení. A měly by být součástí jakékoliv očistné kúry.

Pistácie pravá (pistácie)

Pistácie jsou drobné, křehké stromy dorůstající výšky 9 metrů. Plody jsou velké (cca 2,5 centimetru), protáhlé oválné pecky, bohaté na olej. V průměru mají 55 % olejů, 20 % bílkovin a 15 % cukrů. Tyto oříšky obsahují fytosteroly, které redukují množství nebezpečného cholesterolu v krvi. Co se dalších cenných látek týče, z vitamínů obsahují A, B a E. Z minerálů železo, měď, selen a zinek. V omezeném množství mají schopnost snižovat cholesterol.

Makadamie (makadamiový ořech)

Makadamiové ořechy pocházejí z Austrálie, kde rostou divoce v deštných pralesích. V roce 1881 byli makadamiové stromy dovezeny na Havaj jako okrasné rostliny a použity k zalesnění. Časem se i zde začaly pěstovat kvůli oříškům. Makadamie rostou i v jižní Africe a Střední Americe. Je to zhruba do 10 metrů vysoký stálezelený strom s dlouhými až velmi dlouhými úzkými dekorativními listy, který je velmi odolný suchu a horku a snáší i poměrně nízké teploty (starší rostlina i okolo 0° C). Samotné ořechy pak obsahují až 80 % tuků. Z toho nejvíce omega 9, který mj. pomáhá regulovat tzv. špatný cholesterol. Tyto ořechy dále pomáhají spalovat tuky, fungují jako skvělý antioxidant a hydratují pleť. Díky vysokému obsahu zinku budeme mít po jejich konzumaci pevnější nehty, pružnější kůži a vláčnější vlasy.

Kokosovník ořechoplodý (kokos)

Kokosová palma může dorůstat do výšky až třiceti metrů. Co se samotného plodu týče, nejde z botanického hlediska o ořech, ale peckovici. I když poněkud přerostlejší. Kokosový ořech má tenkou, slámově žlutou slupku, pod kterou  se ukrývá až 10 centimetrů silná vrstva vláknité hmoty. Uprostřed ní je pecka – což je přesně ta část kokosového ořechu, kterou si můžeme v obchodě koupit. Uvnitř ní je pak kokosové mléko. Kokosový ořech obsahuje hořčík, fosfor, zinek, železo i draslík. Jeho konzumace je vhodná při osteoporóze, bolestech kostí, svalů a kloubů a při lámavosti vlasů a nehtů.

Ořechovec pekanový (pekanový ořech)

Tento mohutný strom může dorůst až do výšky 40 metrů. Jádra ořechů jsou ukrytá v kožovité slupce a jsou velmi podobná jádrům vlašských ořechů. Obsahují velké množství oleje – až 70 %. Z cenných látek nechybí spousta provitamínu A, vitamínů skupiny B, draslík, fosfor, vápník a železo. V pekanových a lískových oříšcích jsou fytochemikálie, které vyvolávají proces známý jako apoptóza, při které se škodlivé rakovinné buňky požírají navzájem.

Juvie ztepilá (para ořech)

Jde o vysoký tropický strom, který může dorůst až do padesáti metrů výšky. Většinou roste jen planě, nejvíce těchto stromů roste v povodí Amazonky. Plodem je velká kulatá tobolka o průměru až 30 cm a vážících 2 kila. Uvnitř je pak uloženo ve dvou řadách cca 20-40 trojhranných semen. Jsou poskládaná podobně jako měsíčky v pomeranči či jiných citrusech. Právě toto jsou nám velmi dobře známé para ořechy. Jsou bohatým zdrojem bílkovin. Bohaté jsou na vitamíny skupiny B a vitamín E. Z minerálů pak převažují hořčík, draslík, železo, selen, fosfor a zinek. Obsahují až 66 % tuku. Vhodné jsou zejména při nervovém vyčerpání a duševní slabosti, posilují paměť a napomáhají lepší koncentraci. Jíst bychom je však měli pouze v omezeném množství. Tyto ořechy jsou mírně projímavé.

Podzemnice olejná (arašíd)

Tento druh by tu vlastně vůbec neměl být. Nejde totiž o ořech, ale o luštěninu. Protože je však všeobecně považován za jeden z ořechů, se zavřenýma očima jej sem zařadíme. Arašídy rostou na asi 70 cm vysokých jednoletých keřících. Ovšem plody – tedy právě arašídy – se musí pražit. Za syrova chutnají podobně jako fazole. Teprve pražením dosáhneme té chuti, kterou známe. Co se zdravotních účinků týče, jsou tyto ořechy skvělým lékem na nervovou soustavu, podporují krvetvorbu, léčí nemoci srdce a cév, pečují o krevní oběh i látkovou výměnu. Arašídový olej je pak vhodnou prevencí zubního kazu. Ovšem pozor – arašídy jsou obzvláště silným alergenem.

Tungovník molucký (ořech kemiri)

U nás nejsou tyto ořechy příliš známé, pokud však budete pátrat, určitě je seženete. Jsou jen o něco větší než naše lískové oříšky. Mají ale hořkou chuť, takže by se měly před konzumací povařit. Namleté dodávají pokrmům smetanovou konzistenci. Ořechy kemiri mají vysoký obsah tuků – ovšem těch pro naše tělo správných a dobrých. Nevýhodou je, že opravdu rychle žluknou.

Ledvinovník západní (kešu ořech)

Strom, který nám tyto ořechy dává, je mj. velmi cenný i pro své dřevo. Roste nejčastěji v Jižní a Střední Americe i Indii. Semeno má tvar ledviny a je zavěšené na zdužnatělé jedlé stopce, která vzhledem připomíná hrušku. Tato dužina je bohatá na vitamín C a vyrábí se z ní šťáva i víno. Samotný kešu ořech pak obsahuje cca 45 % tuků, dále vitamíny skupiny B a vysoký obsah hořčíku. Dalo by se říci, že ze všech ořechů má vůbec nejvyšší hladinu hořčíku. Nechybí zde však ani železo, draslík či fosfor. Kešu ořechy jsou vhodné při problémech se sliznicemi, léčí i oči. Jsou vhodné pro léčbu nervů, při depresích a dokonce i slabosti nebo únavě. Pomáhají při anémii, bolestivé menstruaci i angině pectoris. Ovšem pozor – kešu ořechy obsahují toxický olej kardol, který je možné zneškodnit pouze tepelnou úpravou.

Foto: Pixabay

Další zajímavé články...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *