Může nám lilkovitá zelenina ublížit?


Nightshades známe v českém jazyce jako čeleď lilkovitých rostlin. Mezi ně patří například rajčata, brambory, lilek a papriky (včetně chilli papriček, habanero a kajenského pepře), kustovnice, mandragora, mochyně, rulík, tabák a další. V těchto rostlinách se nachází alkaloidy, které mohou mít negativní dopad na nervový a trávicí systém.

Pokud jste z nějakého důvodu na tyto potraviny citliví, mohou vám v nich obsažené alkaloidy způsobovat bolesti hlavy, závratě, průjem, žaludeční křeče, různé formy zánětů, bolesti a praskání kloubů, bolest svalů, ranní ztuhlost, špatné hojení, artritidu, nespavost, žlučníkové problémy nebo třeba pálení žáhy.

Pohled do minulosti

Z historického hlediska je většina lilkovitých rostlin v západní evropské potravě relativní novinkou. Ještě v 16. století byla rajčata v Evropě považována za okrasnou jedovatou rostlinu. Teprve v 18. století se začala šlechtit a konzumovat. Stejně tak tomu bylo s lilkem, který byl původně pěstován jako okrasná rostlina. Podle Dr. Normana Childerse (autora knihy „Dieta při artritidě“) se dříve věřilo, že konzumace jednoho lilku denně po jeden měsíc způsobovala šílenství. Proto se mu dříve také přezdívalo „šílené jablko“.

Pod drobnohledem

Vaření a pečení obsah alkaloidů snižuje, jedná se ale pouze o 40-50% snížení. Většině lidí takto upravená lilkovitá zelenina nevadí a mohou ji konzumovat bez problémů. Nicméně pro poměrně velkou skupinu lidí je tepelná úprava alkaloidů nedostatečná a zbývající koncentrace jim způsobuje problémy. Nejčastěji vadí tyto potraviny lidem s propustným střevem nebo s autoimunitním onemocněním. Dalším důvodem, proč jsou někteří lidé na tuto skupinu citlivější, může být nedostatek hořčíku a nedostatek vitamínu D.

Také to může být způsobeno rychlostí, s jakou játra a ledviny detoxikují tyto sloučeniny. Což je zapříčiněno nejen genetikou, ale i výživou. Klíčovou živinou je také vitamín K. Pokud tedy máte potraviny z této čeledi v oblibě, nabízí se navýšit přísun těchto vitamínů a minerálů. Vitamín K se nachází v kvalitním másle (ideálně od krav pasených na jaře na trávě), smetaně, žloutcích, vnitřnostech (ledviny, mozeček), v husím sádle a jiných tucích. Skvělým zdrojem vitamínu D je rybí olej z tresčích jater. Hořčík můžete doplňovat koupelemi v epsomské soli, pitím minerální vody.

Pokud máte problémy, jako je osteoartritida, revmatoidní artritida nebo dna, můžete dočasně odstranit lilkovitou zeleninu na 4 týdny ze svého jídelníčku. Pokud se váš stav zlepší, pak byste měli jejich konzumaci eliminovat. Pokud si po 4 týdnech stále nejste jistí, udělejte si den nightshades – snězte tolik lilkovité zeleniny, kolik můžete, a jestli se vám během následujících dvou dnů objeví nějaké příznaky, pak je ze stravy vyřaďte.

Vliv alkaloidů

Ve většině lilkovité zelenině, včetně brambor a rajčat, se vyskytují steroidní alkaloidy (zejména solanin a chaonine). Tyto alkaloidy blokují aktivitu enzymů v nervových buňkách (tzv. inhibice cholinesterázy), což může způsobovat svalový třas, ochrnuté dýchání nebo svalové křeče. Steroidní alkaloidy přispívají také k poškození kloubů, k nadměrné ztrátě vápníku z kostí a jeho uložení v měkké tkáni.

V některých potravinách (například lilek, rajčata) se vyskytuje alkaloid nikotin, který inhibuje hojení. Množství nikotinu je ve všech potravinách nightshades však tak nízké, že většina lékařů jeho přítomnost jako potenciálního kompromitujícího faktoru našeho zdraví ignoruje.

Zelené skvrny na bramborách nebo naklíčené brambory obvykle odpovídají zvýšenému obsahu alkaloidů a jejich konzumaci bychom se měli naprosto vyhnout. Pokud jste na lilkovitou zeleninu citliví, buďte s jejich konzumací opatrní. Můžete si jednou za čas udělat nightshades půst, je dost možné, že pak na tyto potraviny budete mít menší reakce.

Foto: Pixabay

Další zajímavé články...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *